Ajalooline teehöövel äratatakse ellu

Maanteeamet, Eesti Maanteemuuseum, Järvamaa Kutsehariduskeskus ning teedeehituse veteranid Raimo Unt ja Tõnis Pappel alustasid esimese eestlaste projekti järgi ehitatud teehöövli V-1 taastamist.

Tegemist on esimese Eestis projekteeritud ja ehitatud iseliikuva autogreideriga, mis valmis insener Arnold Volbergi (1900-1967) käe all. Oma looja järgi nime saanud teehöövli V-1 baasiks olid veoauto GAZ-AA agregaadid. Selliseid teetöömasinaid ei olnud ka toonases Nõukogude Liidus ühtegi. Höövel valmis Paide Mehaanika Keskremonditöökojas (hilisema nimega Paide Teedemasinate Tehas) 1948. aastal.

Toodeti kõigest 122 masinat, enne kui uuemad mudelid peale tulid ning teadaolevalt pole ühes tükis säilinud ühtegi sellist teehöövlit. Olemas on vaid hulgaliselt fotosid, originaaljoonised, mootor, käigukast ning esi- ja tagasild.

Erinevaid teehöövleid on Eestis valmistatud ja teedel sõitmas nähtud juba 1920ndatel, aga need olid mujal projekteeritud – näiteks rootslaste Bitvargenid, mida ka 1926. aastal Ilmarise tehases tootma hakati. Eesti teede jaoks oluliselt paremad tundusid mõni aasta hiljem selles samas tehases ameeriklaste projekti järgi toodetud Caterpillarid.

Maanteemuuseumi juhataja Kadri Valner ütles, et taastamisprojekti juures saavad kokku kogemused ja uudishimu, minevik vanade käsitsi tehtud jooniste ja olevik nende samade jooniste 3D mudeldamise näol.

Kolmeks aastaks planeeritud koostööprojekti suuremad tööd algavad Järvamaa Kutsehariduskeskuses sügisel, kui masinat hakkavad kokku panema tulevased teetöömasinate juhid ja teetöölised.

V-1 valmimisel lisandub teehöövel Eesti Maanteemuuseumi teedemasinate kogusse kui oluline suunanäitaja Eesti masina- ja teedeehituse ajaloos.

Seni aga ootab maanteemuuseum igasuguseid infokilde ja andmeid võimalike V-1 originaalosade kohta e-posti aadressil rain.rikas@mnt.ee.


Raadio Rapla

Tre raadio Rapla

Current track
TITLE
ARTIST

Background